شستشوی کولر و خودرو

سایت سرویس های تخصصی خودرو BG & SSA

جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۰ ۰ نظر ۱۵۳۱۱ بازدید

دلیل مهم خراب‌شدن کولر خودرو را بدانید

حتما در روزهای گرم تابستان تجربه نشستن در خودرویی که در اثر تابش آفتاب، داخل آن داغ شده را دارید. شرایطی که گاهی قابل تحمل نیست.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام آچارباز، کولر یا سیستم تهویه مطبوع خودرو، مجموعه سیستمی است که، هوای سرد و مطبوع را در کابین خودرو به گردش در می‌آورد. با این وجود در روزهای گرم تابستان هوای مطلوب، داخل خودرو جریان دارد.

سیستم تهویه خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام در کنار هم فرایندی فیزیکی را انجام می‌دهند تا گرمای کابین گرفته شده و هوا خنک شود. حال اگر هر کدام از این بخش‌ها دچار خرابی شوند، به‌طور قطع در عملکرد صحیح کولر، خطا رخ می‌دهد.

خرابی کمپرسور کولر خودرو

کمپرسور مهم‌ترین بخش کولر خودرو است. گاز مبرد یا سیال کولر، به وسیله کمپرسور به حرکت درمی‌آید. در واقع کمپرسور گاز سیال را از داخل اواپراتور به کندانسور و بعد از آن به کپسول خشک کننده هدایت می‌کند و پس از آن مجدد گاز سیال را به داخل اواپراتور فرستاده و موجب حرکت داخل آن می‌شود. حال اگر کمپرسور کولر خودرو دچار مشکل شود، در عملکرد سایر قسمت‌ها تاثیرگذار است. مشکلاتی که برای کمپرسور پیش می‌آید شامل از کارافتادگی، ضعیف شدن قطع و وصل شدن و یا افت فشار است.

شاید سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که کپسول خشک کننده و اواپراتور چه هستند؟

کپسول خشک کننده، منبعی برای ذخیره سیال یا گاز مبرد است. همچنین این کپسول رطوبت گاز را جذب می‌کند.

اواپراتور هم دمای داخل کابین را کاهش داده و رطوبت هوا را جذب می‌کند. در واقع می‌توان گفت که عملکرد کولر خودرو شبیه به کولر گازی بوده و به این صورت است که با روشن شدن کولر و حرکت فن، جریان هوا با عبور از اواپراتور، سرما را به داخل کابین ماشین منتقل می‌کند. مانند کولرهای گازی خانگی، با تولید سرما، رطوبت داخل کابین، طی فرایند تقطیر، باعث ایجاد قطرات آب شده و باید به خارج از کابین منتقل شوند. این عمل توسط لوله‌هایی انجام می‌شود که برای این کار طراحی شده‌اند.

کثیف بودن پره‌های کندانسور کولر خودرو

یکی دیگر از مشکلاتی که موجب عملکرد نادرست سیستم تهویه خودرو می‌شود، کثیف بودن پره‌های کندانسور است. با کثیف شدن این پره‌ها، اتومبیل گرم شده و آمپر آب در ترافیک و رانندگی با سرعت پایین، بالا می‌رود. پس بهتر است در بازه‌های زمانی منظم نسبت به تمیز کردن این پره‌ها اقدام کنید.

خرابی فن کندانسور کولر خودرو

در صورت خرابی فن کندانسور، باد کولر گرم می‌شود. مواردی از جمله خرابی رله، وجود مشکل در یونیت کنترل دما و کامپیوتر خودرو، ضعیف شدن باتری و گرم شدن بیش از حد موتور می‌توانند موجب خرابی در فن کندانسور شوند.

کثیف بودن اواپراتور داخل کابین خودرو

به دلیل عبور هوا از اواپراتور، گردوغبار روی آن را پوشانده و لایه‌ای از کثیفی، سطح آن را فرا می‌گیرد. با کثیف شدن اواپرتور، دمای داخل کابین بالا رفته و بوی نامطبوعی فضای داخل را فرا می‌گیرد. این قسمت حتی می‌تواند فضای خوبی برای تجمع و رشد میکروب و باکتری باشد. پس مانند سایر قسمت‌ها، گاهی هم نسبت به تمیز کردن اواپراتور اقدام کنید.

خرابی ترموستات کولر خودرو

خرابی ترموستات فشار زیادی به کمپرسور وارد کرده و موجب یخ زدن اواپراتور و یا قطع کمپرسور می‌شود. این مورد خنک نبودن باد کولر را به همراه دارد. البته خرابی ترموستات می‌تواند به مشکل برق و باتری خودرو هم مربوط شود. در بحث چگونه سلامت برق و باتری خودرو را بسنجیم؟، می‌توانید مشکلات برق و باتری خودرو را بررسی کنید.

خراب شدن سنسور فشار گاز کولر خودرو

خرابی سنسور فشار گاز، موجب بالا و پایین رفتن فشار گاز در حین رانندگی شده و در نهایت باعث بالا و پایین شدن لحظه‌ای باد کولر می‌شود. در صورتی که این روند تکرار شود، فشار و آسیب شدیدی به کلاچ کمپرسور و قطعات دیگر کولر وارد می‌شود.

خراب شدن دریچه‌های کولر خودرو

گاهی به دلایلی بسیار ساده و پیش پا افتاده مانند، بازوبسته کردن داشبورد و یا نصب سیستم صوتی، دریچه‌های کولر دچار مشکل و آسیب می‌شوند، که در این شرایط باد کولر عملکردی که از آن انتظار دارید را ندارند.